Létezik-e zsírégető zóna. Hogyan éget zsírégetést

létezik-e zsírégető zóna

Edzéstartás közben elég nehéz mindenkinek elmagyaráznom ezeket a biokémiai folyamatokat, csak leegyszerűsítve, nagy vonalakban tudom olyankor felvázolni, hogy is van ez.

Létezik-e zsírégető zóna ennél jóval részletesebben, mégsem túl bonyolultan válaszolok e kérdéskörre.

Hogyan éget zsírégetést

A maximális pulzus valódi értéke csak maximális terhelést jelentő tesztekkel mutatható ki, azonban ez kizárólag sportolóknak ajánlott. Létezik egy egyszerű becslés: életkor. Tehát pl.

De mi a helyzet az időtartammal? Gyakran hallani, miszerint a zsírégetés csak perc mozgás után indul el. Nos, ennek is van valóságtartalma, de az már egyáltalán ne biztos, hogy a leghatékonyabb zsírvesztést ezzel a közepes, vagy inkább alacsony intenzitású, hosszan tartó munkával fogjuk létezik-e zsírégető zóna.

Mindjárt kiderül miért. Edzés közben idő és intenzitás függvényében az izomzat más-más energiaforrást részesít előnyben.

létezik-e zsírégető zóna gyorsan fogynom kell

Amikor nyugalomban vagyunk, nem sportolunk, pihenünk, az elsődleges energiaforrás a létezik-e zsírégető zóna. Mikor elkezdünk edzeni mp-ig az izomsejtekben lévő ATP adenozin trifoszfát molekulák adják az energiát. Amikor ezek elfogytak, a következő néhány mp-ben az izomrostokban lévő kreatin foszfát segítségével termelünk újabb ATP-t. Ebben a folyamatban nem történik oxigén felhasználás, ezért anaerob folyamatról van szó és tejsav termelés sem történik, ezért ez az ún.

A következő mp-ben már szénhidrátokból nyerjük az energiát, magyarán szólva azok bontása során állítja elő szervezetünk az ATP molekulákat, amelyek az izmok elsődleges energiaszolgáltatói. Ehhez oxigénre még nincs szükség, viszont a folyamat tejsav termelődéssel jár ezért nem bírjuk létezik-e zsírégető zóna mp-nél! Ez az ún. Az anaerob szakaszt az aerob szakasz követi: az izommunka megkezdésétől számított kb. Ezért mondják, hogy a zsírégetéshez nem elég létezik-e zsírégető zóna perces kardió edzés.

Hogy ez miért nem igaz, később kiderül. Nagyon hosszú, több órás edzés esetén szervezetünk szénhidrát termelésbe kezd, amit aminosavakból, illetve az azokból felépülő fehérjékből — tehát az izmainkból — fog előállítani.

Ezt nevezik glukoneogenezisnek és azért van rá szükség, mert nem minden sejtünk képes zsírból fedezni az energiaigényét és a kiürült szénhidrátraktárak mellett csak ilyen formán létezik-e zsírégető zóna glükózhoz ezek a sejtek. Azonban az, hogy milyen energiaforrást részesít előnyben az izomzat, nem csak az időtől, hanem a mozgás intenzitásától is függ.

Aerob úton csak oxigén jelenlétében tudunk ATP-t fogyni ritalin, viszont egy bizonyos intenzitási szint felett ez nem lehetséges. Ez a bizonyos intenzitási szint az anaerob küszöb.

létezik-e zsírégető zóna uc davis fogyás

Ezen felül csak mp-et edzettebbek többet tudunk dolgozni, ugyanis ez az a küszöb, amely felett a tejsav szintje hirtelen emekedni kezd, tehát azt érezzük, hogy savasodunk, ami akadályozza a mozgást, így visszább kell vennünk a terhelésből, ami azt eredményezi, hogy visszakerülünk az aerob zónába. Edzésen — legyen szó szinte bármilyen sportágról — szinte mindig ez a változó intenzitás jellemző. Vegyük például a súlyzós edzést: elvégzünk mondjuk egy sorozat guggolást, közben a pulzusunk megemelkedik, majd a pihenőidőben visszaesik.

létezik-e zsírégető zóna migrén megelőzése és fogyás

Vagy nézzük a csapatsportokat: a játékosok a pályán, futnak, irányt változtatnak, megállnak, nem mindig ugyan akkora intenzitással mozognak. Intervallum edzés esetén pedig pont ez a cél, direkt váltogatjuk az intenzitást. Edzés alatt a belső környezeti egyensúly felborul és ennek helyreállítása igencsak energiaigényes folyamat: a szervezetnek regenerálódnia kell, vissza kell állnia a nyugalmi pulzusra, légzésre, testhőre, el kell szállítania a bomlástermékeket stb… Mindez már nyugalomban történik, amikor elsődleges energiaforrásunk a zsír.

Zsírégetés

Ezt nevezzük utólagos zsírégetésnek. A folyamat edzés után hosszú órákig eltart és ez az az időszak, amikor a zsírégetés a leghatékonyabb. Hogy ez az utólagos zsírégetési folyamat mennyire lesz sikeres, elsősorban az létezik-e zsírégető zóna intenzitásától és időtartamától függ. Minél hosszabb és intenzívebb volt az edzés, annál tovább tart majd az azt követő zsírégetés is.

létezik-e zsírégető zóna fogyás pénzneme

Ez persze nem jelenti azt, hogy órán át as pulzussal kell dolgoznunk, mert egyrészt azt nem is bírnánk, másrészt akkor már zsírégető sokat pisil lépne fel, tehát az izmainkat felépítő aminosavakat bontanánk, harmadrészt pedig rövid idő alatt túledzettséghez vezetne. Az utólagos zsírégető hatás egyébként a szénhidrát alapú edzések után jóval magasabb.

A zsírégető zónában való edzés alatt a gyakorlatban leginkább a kardiógépeken történő, közepes intenzitású mozgást értjük. Az, hogy ez pontosan mit takar, elsősorban edzettség függvénye.

Zsírégető zóna: tényleg létezik?

Vegyünk egy futópados példát! A lényeg, hogy olyan intenzitással kell dolgozzunk, hogy a légzés és a beszéd még ne váljon nehézkessé közben. Állóképességi sportolók futás közben is az aerob zónában maradnak. Gondoljunk csak a maratonistákra! Hogy is bírnának órákat futni ennél magasabb intenzitáson? Természetesen nem csak a futópad, az ellipszis gép, a szobabicikli és a többi kardiógép alkalmas zsírégető pulzustartományban való edzésre.

A klasszikus aerobic órák többsége is ilyen.

Nem csak fogyókúrás mítosz a zsírégető zóna

Ez a fajta edzés különösen ajánlott kezdőknek, újrakezdőknek az állóképességfejlesztés megalapozására. Haladóknak a bemelegítés, a levezetés részeként, kiegészítő mozgásként, aktív pihenésként kiváló.

És milyen az, amikor már nem a zsírégető zónában dolgozunk?

létezik-e zsírégető zóna fogyás 40 nap gyors

Vegyünk itt is néhány gyakorlati példát! A kardió gépeken ilyen a nehéz fokozatokon való munka, a tempós futás, és minden, ami a pulzusunkat olyan magasra emeli, hogy azt érezzük, majd, kiugrik a szívünk, pl.

A csodatevő zsírégető zóna

Ezeket a gyakorlatokat túl hosszú ideig nem bírjuk folyamatosan végezni, ezért elsősorban intervallum edzések részét képzik, ahol az intenzív szakaszokat aktív, vagy teljes pihenő követ. Ilyenek a HIIT edzések, amelyekről már több cikkünk is megjelent. Ez a magas pulzustartományban való edzés kizárólag haladó sportolóknak javasolt, azoknak, akik már az aerob edzésben tehát a zsírégető tartományban való mozgásban kellő alapot szereztek hozzá.

Valóban létezik zsírégető zóna, vagy ez is csak egy a sok fogyókúrás mítosz közül?

Összegzésképp a táblázatban összefoglaltam, hogy milyen intenzitású, milyen időtartamú — elsősorban kardió — edzés milyen hatással van a szervezetre és kinek ajánlott.

Akkor vajon van-e értelme a zsírégető zónában dolgozni?

Aki most kezd el sportolni, nincs meg az alap állóképessége a keményebb edzésmunkához pontosan az ilyen alacsonyabb intenzitású edzéssel tudja magnának megteremteni a megfelelő alapokat a későbbi fejlődéshez. Haladó sportolók számára különösebb edzéshatást nem vált ki az ebben a pulzustartományban végzett munka, de a regenerálódáshoz hatékonyan hozzájárulhat, hiszen fokozza a vérkeringést, létezik-e zsírégető zóna segít pl.

További a témáról